Käpylehmistä seikkailuleikkeihin – leikin mahdollisuudet luontoympäristössä

Olen usein kuullut väittämiä siitä, että tyttöjen ja poikien leikit ovat erilaisia. Neljän lapsen äitinä, joista esikoinen on tyttö ja kolme pienempää poikia, en voi kuin allekirjoittaa tämän. Kuunnellessani leikin juonta, tarinaa, tapahtumia tai ylipäätään lasten valitessa leikkivälineitään, huomaan paljon erilaisia tapahtumia, toimintaa sekä valintoja. Tämän viikkoisessa Toiminta Akatemian leikkikoulutuksessa Tammiston Maikku vahvisti epäilyni.

Tyttöjen ja poikien leikki

Tutkimustenkin mukaan tyttöjen ja poikien leikit ovat erilaisia. Tyttöjen leikki on usein neuvottelevaa ja siinä tapahtuu enemmän suunnittelua. Pojilla leikki on sen sijaan suoraviivaisempaa. Poikien leikki on myös hierarkisempaa ja siinä korostuvat erilaiset johtamiskäsitykset sekä roolit.

Luontoympäristö on loistava leikkiympäristö niin isommille kuin pienemmillekin lapsille. Epätasainen maasto kehittää tasapainon hallintaa sekä koordinaatiota ja kehonhallintaa. Metsä ja luonto ovat täynnä erilaisia aistiärsykkeitä ja virikkeitä. Ne herättävät niin vestibulaarisen (painovoima ja liikeaistijärjestelmä), visuaalisen (näköaisti), auditiivisen (kuulo), kinesteettisen (tunto), taktillinen (esinetunto/kosketus), kuin proprioseptisen (asento- ja liikeaisti) aistijärjestelmän. Aistien avulla ihminen on kosketuksissa ympäröivän arjen ja luonnon kanssa. Aistien avulla tapahtuu oppimista ja vuorovaikutusta!

Leikkisyys luontoleikissä

Vapaassa luontoleikkitilanteessa leikkisyys (Playfullness -teoria, A.Bundy) voidaan ymmärtää motivaatina, kokemuksena kontrollista ja vapautena realiteeteista. Tuolloin lapsi uppotuu ja sitoutuu leikkiin luontoympäristössä, alkaa toistamaan erilaisia toimintoja sekä leikkii prosessinomaisesti. Leikki luontoympäristössä on mukaansatempaavaa, lapsi on sinnikäs ja jaksaa jatkaa sekä kehittää leikkiä.

Luonnossa lapsi saa kokemuksen kontrollista, jonka voi pitää itsellään. Lapsi voi tehdä päätöksiä (esim. mitä tekee luonnossa, minkälaista leikkiä tekee ja missä, miten käyttää erilaisia luonnosta saatavia materiaaleja, minkälaisia rooleja, hahmoja tai tapahtumia luontoleikissä on), tuntee olonsa turvalliseksi sekä muuntaa ja muuttaa leikkiä. Samalla luontoympäristö tarjoaa haasteita, joihin lapsi pääsee vastaamaan. Haasteet voivat olla esimerkiksi erilaisiin maaston muotoihin, sääolosuhteisiin tai välineiden käyttöön liittyviä haasteita, joita lapsi ratkaisee ja joista lapsi saa onnistumisen kokemuksia.

Yhtälailla luontoympäristö ilman seiniä ja fyysisiä rajoja mahdollistaa lapsen vapautumisen realiteeteista. Lapsi toimii itse, kuvittelee, tekeytyy joksikin (olipa se sitten metsän peikko, sammakko tai mikä turtles-ninjakilpikonna tai mikä supersankari tahansa), kujeilee, kiusoittelee, vitsailee ja pelleilee. Luonnossa tapahtuvassa toiminnassa ja leikissä on harvoin totuttuja tapoja, joiden mukaisesti niissä toimitaan, kuten ehkä tutummassa sisäleikissä herkästi voisi olla, kun leikitään samojen lelujen kanssa päivästä toiseen. Sisäleikkien hahmot harvemmin muokkaantuvat lennosta toiseksi (esinekorvaavuus), mutta abstraktimmat asiat ja tavarat, joilla ei ole selkeää käyttötarkoitusta leikkitilanteessa, voivatkin olla parhaimpia leluja. Toisena hetkenä kävystä tulee käpylehmä ja pihamaalle perustetaan iso maatila, kun taas hetken päästä kepakoista tulee mahtava seikkailuleikki ja miekkataistelu. – Yksinkertaisuus on valttia.

Usien luontoympäristö tarjoaa huumoria, sillä toiminta mahdollistaa arjen pienten kömmähdysten syntymisen. Toiminta luonnossa ei koskaan voi olla täysin kontrolloitua tai ennen kaikkea käsikirjoitettua. Se synnyttääkin tarpeen uudelleensanoittaa tilanteita ja toiminnan mukautumisen leikin ja flown mukana. Milloin ollaan metsänpeikkoja – toisessa hetkessä samat hahmot voivat muokkaantua turtles-ninjakilpikonniksi. Et ikinä voi tietää.

Luontoleikkiin on suositeltavaa asettaa myös tavoitteet lapsen leikille, jolloin tavoitteet tuovat mahdollisuudet näkyväksi. Esimerkiksi GAS -asteikkoa voidaan hyödyntää niin taidon kehittymiseen, aikaan (suorituksen kesto), tuen määrään kuin kokemuksen muuttumiseen liittyviin asioihin. Onpa kyseessä sitten se, kiinnittyykö lapsi vapaassa luontoympäristössä tiettyyn toimintaan vai vaelteleeko epämääräisesti ympäri metsäaluetta.

Tavoitteiden tulee olla myös S -selkeästi määriteltyjä, M – mitattavissa olevia, A – aikaan sidottuja, R– realistisia ja T – tavoittelemisen arvoisia. (Smart -tavoitteet)

Annan esimerkin, jotta asia olisi hieman helpompi hahmottaa.

Tavoite Smartin mukaisesti:

” Lapsi rakentaa yhdessä kaverinsa kanssa risuista majan metsän laitaan, piha-alueen viereen ison kuusen juurelle viikon kuluessa”

Eli tavoite on selkeästi määritelty, mitä pitää tehdä (maja risuista), mitattavissa oleva (onko maja rakennettu vai ei, mikä on majan määritelmä?), aikaan sidottu ( viikko eli 7 päivää aikaa), realistinen (lapsen on mahdollista tämä toteuttaa eli hänellä ei ole mitään esim. liikuntarajoitteita tmv. mitkä aiheuttaisivat sen, ettei lapsella olisi realistisia mahdollisuuksia selvitä tehtävästä itsenäisesti) sekä tavoittelemisen arvoinen (eli lapsi on riittävän motivoitunut toimintoon, toiminta itsessään on palkitseva ja auttaa lasta jaksamaan toiminnan alusta loppuun).

ToimintaAkatemia järjestää Leikkikoulutusta, jossa allekirjoittanutkin vietti kaksi päivää leikillisyyden, leikin teorioiden ja tarkoitusten maailmassa. Voin lämpimästi suositella koulutusta!

Itse luontomenetelmien hyödyntämisestä pääset opiskelemaan lisää LuontoLeenan ja Voimatassun järjestämälle Lisää ammatillisuutta, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä Green Care menetelmillä -koulutuspäivään, joka järjetetään seuraavan kerran Tampereella muun muassa 27.9.2019. Koulutuspäivä pohjautuu Eeva Kahilaniemen ja Leena Löfin tuottamiin GreenCare menetelmäoppaaseen sekä menetelmäkortteihin.

Kirjoittaja on Eeva Kahilaniemi toimintaterapeutti ja yhteisöpedagogi, Elämänmakuista arkea luonnosta blogin perustaja ja Voimatassu -palveluiden sekä Toimintaterapia Eeva Kahilaniemen luotsaaja. 

Lähteet:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *