Mistä saat turvaa? Mikä auttaa jaksamaan?

Kriisi. Elämän myllerys ja muutos. Vaikeat ajat. Näitä elämme juuri nyt Suomessa ja koko maailmassa, kun korona jyllää ja vaikuttaa jokaisen arkeen.

Mikä tuo sinulle turvaa näinä aikoina? Mikä auttaa sinua jaksamaan? Mikä antaa sinulle toivoa?

Luonto ja varsinkin metsäluonto ovat omat vastaukseni näihin kysymyksiin. Minusta tuntuu, että suhteeni luontoon vahvistuu entisestään vaikeina aikoina. Tunnen ja aistin sen eheyttävän voiman paremmin kuin silloin, kun kaikki on hyvin. Keittiön ja olohuoneen ikkunasta avautuu pieni metsä, jota uppoudun välillä ihastelemaan pitkäksi aikaa. Jo pelkkä katsominen rauhoittaa mieltäni ja poistaa jännitystä kehostani.

Tunnetko sinä korona-ahdistusta? Yle kirjoittaa aiheesta otsikolla ”Asiantuntijoiden neuvo korona-ahdistukseen: Ota hiukan etäisyyttä jatkuvaan uutisvirtaan ja kunnon irtiotto somepöhinään”. Jutussa Suomen mielenterveys ry:n (Mieli ry) johtava asiantuntija Meri Larivaara antaa neuvoja, joista yksi on ”Ulkoile ja liiku. Kaikki terveet voivat edelleen ulkoilla ja käydä kävelylenkillä. Ulos meneminen auttaa usein ja luonnossa liikkuminen virkistää ja rentouttaa mieltä. Myös liikunta auttaa. Liikunnan ei tarvitse olla raskasta hikiliikuntaa, kevytkin liikunta auttaa.”

Mitäpä jos lähtisit somen sijasta siis vaikka metsään? Tutkimusten mukaan luonnossa oleilu muun muassa rentouttaa, vähentää stressiä, mieliala kohenee ja auttaa laskemaan verenpainetta jo 15-20 minuutissa. 

”Mitä mää siellä metsässä teen?” Käppäile, seiso, istu mättäälle ja vain ole. Nauti luonnosta eri aisteilla. Miltä metsä tuoksuu? Näetkö sen vihreyden? Miltä sammal tuntuu?  (Linkki: Testaa luontoaistisi) Jos tykkäät liikunnasta, niin kokeile vaikka lihaskuntoharjoittelua, kuten punnerruksia puuta tai kiveä vasten.

Jos et fyysisesti pääse metsään, pohdi mitä puut kertovat tai merkitsevät sinulle. Ehkä tämä vie mielesi metsän ihanaan ja eheyttävään syliin. Itselleni mänty on valoisa ja voimaa antava puu. Lempipuuni kuusi näyttäytyy minulle turvasatamana, juuri sellaisena kuin muistan sen lapsuudestani.

Mikseipä tämä pohdinta voisi olla vaikka koko perheen ohjelmanumero, jonka rinnalle sopii hyvin esimerkiksi Voimatassun ja Luontoleenan tuottamat Green Care menetelmäkortit tai valmiitMetsä- ja meditaatiokortit, Pohjolan voimaeläinkortit tai Stressinhallintakortit. Näitä ja muuta luontoaiheista materiaalia tai tekemistä koko perheelle löydät Voimatassun verkkokaupasta.

Kirjoittaja Satu Hakala on luonnonvaratuottaja sekä luonto- ja ympäristöneuvoja, joka suorittaa parhaillaan digimarkkinoinnin työharjoitteluaan Voimatassulla.

Lähteet:

Asiantuntijoiden neuvo korona-ahdistukseen: Ota hiukan etäisyyttä jatkuvaan uutisvirtaan ja kunnon irtiotto somepöhinään (17.3.2020) https://yle.fi/uutiset/3-11260168

Luonnon vaikutus hyvinvointiin
https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/oppaat/tietoa_luonnon_hyvinvointivaikutuksista/Pages/luonnon_vaikutus_hyvinvointiin.aspx#verenpaine

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *